3 juli 2011

Long time no see!

Herrejävlar vad tiden springer iväg fort!! Hade tänkt ta nån enstaka dags bloggpaus men så kom en stugvistelse, datorbyte och lite annat smått och gott i vägen... Ska ändå försöka mig på en kronologisk återgivning av ungefär 5/14 610 av mitt liv...



Tisdagen var intensiv och trevlig för min del. Jag och god vän tog ungar och hundar och drog ut till havs. Sedan satsade vi på skvaller och lättja några timmar, för att sedan avsluta med hundträning på klubben. Medan Fredrik gjorde ett maratonpass i en maskin ute i myrmarken, försökte jag förbereda stundande tur till stugan. Sen tisdag natt tog vi oss iväg och sedan ägnade vi större delen av onsdagen åt att reparera stress och sömnbrist.



Som vanligt ordnade jag mig lite bomull åt själen via promenader i Paradiset. Vi har några riktigt goa grannar...



...och med sån här utsikt kan man ägna några extra sekunder (hör du det, Fredrik...SEKUNDER - inte TIMMAR!!!) åt att filosofera på dass...



Solen gassade och lagom till middagstid var det läge för liten paus. Vi drog in till stooorschtaaaan - d v s Norsjö - för lite shopping och middag. Och lyckades hitta en liten guldgruva, minsann, i kommunens återvinnings-/loppiscentral. Vi hittade både stort och smått så som...


...snygga och bekväma stolar till altanen (50:-/st)...


...fina förvaringslådor (15:-/st)...


...pedagogisk skolplanch (100:-) ovanför nymålade köpmandisken...


...och till sist en ny kärlek till Birk - som till pappas förtret också ville ha ett statusfyllt transportfordon à la rosa barnvagn till sin fjälla. Birk tycker mycket om sina nyvunna kärlekar...


...MYCKET, MYCKET om sina nyvunna kärlekar! :-)

På tal om kärlekar så tyckte jag att det kunde vara lämpligt att hundarna fick sig en simtur på onsdagkvällen. Det hade dock börjat blåsa upp lite på sjön, men jag krängde på flytvästar och satte mig med gott mod i kanoten i avsikt att göra hundarna sällskap ett par - tre hundra meter över sjön till badplatsen. Ya'ax - helt utan förstånd och självbevarelsedrift - kastade sig i spa't, drog i sig några kallsupar och paddlade sen iväg för glatta livet. Fella, däremot, som begåvats med högre intelligens (inte allt för svårt dock) och en bulldogs tjurskallighet, stod kvar på stranden och glodde förnärmat på oss medan vi forcerade vågorna. I helsicke heller... Jag paddlade in till stranden igen, hämtade koppel och draggade sedan fröken Tjurskallig BAKLÄNGES ut i sjön. Baske mig att hon skulle hindra oss att klara av utstakad rutt. Trodde jag. Men efter ett par hundra meter hade fröken Tämligen Tjurskallig, påhejad av ett flertal svordomar från min sida, i stället dragit mig och kanoten baklänges till stranden ungefär halvvägs dit där jag hade tänkt lägga till. Men då fick hon smaka på fröken Alldeles Sjujävligt Tjurskallig som kastade sig i sjön med kläder och allt (vattnet var ganska behagligt men jag utgår från att adrenalinet gjorde sitt för att hålla mig varm) och sen draggade jag 33 kg bulldog baklänges TILLBAKA till stugan igen. PIUHHH!!!

Följande dag fick dock Fella lite revansch då arrangörerna för Norges återkommande stora bulldog-event - som anordnas av Nordens största (enda?) bulldog-organisation ABKN - kontaktade undertecknad och meddelade att Fella utnämnts till Bulldog of the Year. Hon är trots allt inte så tokig, min lilla Fella Slangbella...


Fella efter välförrättat värv vid fjolårets ABKN-event i Vestfossen Norge

Att helt plötsligt "bara vara" är ju inte riktigt min och Fredriks melodi och det innebar att både känslor och tankar - och därmed samtal - ramlade över oss. Vi hade dock tid att, men hjälp från mamma och pappa som också var i Paradiset, bygga lite på altanen. Början på en trappa tog form och efter mycket mankemang med trasiga traktorer, regnoväder etc, fick vi också flotten i sjön innan vi återvände till verkligheten i lagom tid för ett någorlunda tidigt sänggående inför lördagens tävlingsutflykt.



Så lördag. Tidig och regnig morgon men humöret var på topp, både bland folk och fä. För mig och Fella var det dags för den "riktiga" Lk 3-debuten. Och det gick riktigt, riktigt bra. Vi missade ett förstapris med ynkliga tre poäng, men vi hade jättekul på plan. Via vännen fick vi i alla fall ett Lp 2 med oss hem.

Vila nån timme, trycka i sig lite föda - och sen var det dags för en natts patrullerande på Stadsfesten. Fick åter igen bekräftat för mig själv att det här med fylla inte riktigt är min grej... Skönt att stå påpälsad, nykter och upprätt bland halvnakna, asfylla och horisontellt orienterade fyllskallar.

Sömn är ju en överskattad biologisk funktion och därför ägnade jag bara drygt två timmar åt den saken innan det var dags att kliva upp för en spårkurs. En dag ute i spårskogen övertygade mig inte till 100% att detta är nåt för mig och mina hundar men jag kan helt klart tänka mig att prova mer innan jag fattar beslut. Jag är ju så totalt openminded och fördomsfri...typ..

Jaha. Så vad kan man ägna sista semesterkvällen inför några jobbarveckor åt? Kanske vika tvätt och inse att man sjabblat bort ett lydnadschampionat? Efter ett besök på SKK:s hemsida noterade jag att ett av våra förstapris saknades och efter flera personers detektivarbete står det nu klart att jag har lyckats ange fel tävlingslicensnummer vid en av alla tävlinganmälningar och att mitt förstapris därför har registrerats på fel hund. I o f s på kompisens vovve - och det är väl dem väl unt - men VAFAAAAN!!! Om detta går reda ut ska jag baske mig...jag vet inte vad men det ska jag nog fundera ut. Eftersom jag debuterat i Lk 3 kan jag inte heller göra ytterligare tävlingar i Lk 2 för att förtjäna mitt championat igen. Och det känns jävligt surt att ha harvat på i Lk 2 hur länge som helst för att få ihop tre förstapriser och ett championat helt i onödan. :-(

Jag tror helt enkelt att jag går och gömmer huvudet under kudden några timmar. Ny dag och nya chanser (till dumheter) i morgon!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar