17 juli 2012

Utflykt à la Larsson Style

Tack för alla hålla tummar efter förra inlägget - vi fick oss ett drygt dygn tillsammans, hela familjen! Uppskattat av mig. Ungarna...? Njae, kanske inte...

Vädret kunde förstås ha varit bättre men det avskräckte oss inte för en bad/bastu-sejour. På lördagen kom jag och Fredrik dessutom på den eminenta idén att vi skulle göra en utflykt till en närliggande grotta. På vag vägbeskrivning drog vi iväg. Det vi visste var i vilken by vi skulle stanna och att grottan skulle ligga på andra sidan sjön. Hur stor sjön var eller hur vägen dit var beskaffad hade vi ingen aning om. Lyckligtvis...

Det tog oss väl ungefär tio minuter att nå myrmarken. Sedan lika länge innan vi insåg att det var dödfött att försöka forcera den torrskodda. Trots skrik och protester fick vi med oss hela ungskocken in på torrare marker - dock tämligen kuperade och tätbefolkade av mygg. Efter en knapp timme började alla, i ren desperation, övertolka varenda klippskreva som en djup och turistvänlig grotta. Till slut gav vi upp - lyckligt ovetandes om att grottan låg flera kilometer bort.
Ansträngda leenden - men så här i efterhand (när myggbetten
slutat klia) ser det ju riktigt gemytligt ut!

På vägen tillbaka konstaterade vi att det var enklare att gå tvärs över sjön än att runda den. Lika blöta skulle vi ju bli ändå.

Och se så kära svärdottern hoppar och skuttar av förtjusning!

På söndagen fick vi en utförligare vägbeskrivning men då var ingen intresserad av grottan längre. Konstigt...

På söndag eftermiddag återgick ordningen till det "normala"; d v s jag, Birk och Isac i stugan. Det tog ett tag att städa ut alla - oj, vad jag längtar efter ett extra sovrum i stugan! Som på beställning gjorde solen entré och jag, lillkillarna (och den äldre lillkillens älskade stugkompis) och hundarna har haft ett par härliga dagar med sol, bad och trevligheter. Jag har dessutom ägnat några timmar åt måling och snickerier, för att inte tala om en del mekaniska instatser med trilskade elverk och igentätad vattenförsörjning.



En av dagarna åkte vi in till storschtaaaan - d v s Norsjö - och shoppade lite. Utan att göra några tydliga uttalanden om Norsjö som samhälle, kan jag säga att vägen dit är mer spännande. För vad sägs om att fördas efter såna här vägar med en stor och fallfärdig buss?


Jag har faktiskt inte varit upp till byn en endast gång under sista dagarna. Det finns så mycket att göra och så mycket lugn att insupa nere vid sjön. Några axplock alldeles invid vår stuga:

Lekte lite med en panorama-app i telefonen.
Här en vy från den andra stranden som ligger ute på udden.

 Skogens guld alldeles vid vägkanten

 Vägen från badplatsen in till stugan.

Ett av båthusen på väg in till stugan.


Nu gör jag vad jag kan för att "stå ut" tills det är dags för nästa tur till Paradiset!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar