26 juli 2012

Blandad kompott

Oj. Senaste dagarna har nog innehållit mer än tillåtet olika inslag. Ska försöka göra en kort resumé men ifall du har potatisen på spisen föreslår jag att du drar den av plattan en stund...


Jag ska börja med att göra en dementi. Det är INTE så att vi har SLARVAT BORT en bil...vi har bara GLÖMT den... Det är en jäkla skillnad! :-) Det började med att jag och Fredrik åkte ner till stan på olika tider och i olika bilar. Sen slumpade det sig inte bättre än att våra tider sammanföll så vi parkerade ena bilen utanför en affär och följdes sedan åt för att göra några ärenden och äta lunch tillsammans. Sen körde vi hem och pratade då bl a om hur Fredrik under kvällen skulle ägna nån timme åt att meka lite i den numera bortparkerade och bortglömda bilen - detta utan att vi ens snuddade vid tanken på att vi inte hade bilen med oss hem. Det var inte förrän observante Isac undrade var bilen var senare på kvällen, som det gick upp ett ljus. Snacka om att ungarna fick sig ett gott skratt, särskilt Isac som alltid blir beskylld för att vara glömsk. Mycket har han lämnat efter sig, men aldrig en hel bil... Åter igen fick ungarna anledning att med en suck utropa "Alltså, våran familj är ju helt tard (retarded = efterbliven förf anm)! Alltså, kan det vara så... att vi inte är helt normala..?


I alla fall följde ovanstående tingest med oss hem från Jula. Jag plockade de inköpta varorna ur korgen och betalade och undrade verkligen vad Fredrik skulle ha ventilen till. Fredrik, å sin sida, packade upp varorna när vi kommit hem och tänkte samma tanke om mig. Sedan har grejen legat här och skräpat några dagar fram till idag, då vi nog båda tyckte att det var dags att för den andre att städa undan den. Då blev det tydligt att det var nån liten klåfingrig unge som varit framme. Igen. Med risk för att få soc i hälarna kan jag nog säga att den ungen skulle kunna försörja både sig själv och resten av familjen, ifall det skulle behövas...


Sen var det dags för mig och småpojkarna att göra sista turen till stugan innan de tre äldsta skulle till pappa. Eftersom vädret i vanlig ordning var tämligen pissigt ägnade jag större delen av tisdagen åt att städa ur förrådet. Ni som inte varit in dit...eller snarare...ni som inte FÖRSÖKT ta er in dit...kan inte förstå hur det såg ut där inne. Men med gamla parkettgolvsbitar och halvtorkad färg åstadkom jag stabila hyllor och tydlig märkning. GUD NÅDE den som inte följer mina direktiv hädanefter!

Kvällen och stora delar av onsdagen ägnades sedan åt att skörda frukten av vårens och sommarens stress kring att få ihop ett fungerande familjeliv och klara av att hantera ett nystartat företag med obehagliga överraskningar så som utebliven produktion till följd av vädret och en olycklig traktorbrand. Ibland måste man kanske få sig en ögonöppnare och jag hoppas att det är det vi har fått. Och att vi kan förvalta erfarenheterna av den i framtiden.

På Fredriks initiativ har vi därför dragit ner på takten och gjort ett par dagars pausande från stress och jobbhets. Av nån anledning känns det som att vi ätit oss igenom värsta krisen. :-) Vi började med pizza och glass i går kväll...

Den stora och berömda Bergsbyglassen - denna storlek "small".

...och fortsatte i förmiddags med fika på Mobacken tillsammans med goda och efterlängtade vänner...

På Mobacken vill man förstås inte vara sämre!

...för att sen avsluta med en lunchmacka i Kåge Båthamn.


Slutligen vill jag ställa en layout-fråga. I min nyfunna bloggiver har jag ju stött på de allra flesta former av text- och bildredigering. Eftersom jag har ett, bara av mina närmaste känt, tvång att allt ska vara liksidigt, kör jag med rak höger- och vänster-marginal. (Ni som tror att jag är en ytterst välbalanserad person utan några som helst psykiska pålagringar... *konstpaus* ...ska veta att jag blir GALEN ifall folk inte har sina blomkrukor symmetriskt uppställda i fönstret...och om jag råkar plurra med ena foten i issörja så är det bara att köra ner den andra foten också - oavsett hur kallt det är eller hur långt jag har hem).

Sedan finns det ju folk som kör med vänsterställd marginal. För att ni ska få en uppfattning om hur det ser ut måste jag gagga på några rader här, annars skulle ni bara ha en halv rad att utgå ifrån och det är ju inte särskilt illustrativt. Olyckligtvis blev kanterna tämligen raka ändå så nu måste jag skriva ytterligare litegrann för att ni ska få se skillnaden. Några ord till så att jag fyller ut den här raden så är jag klar... Så!

Och det tredje alternativet är att använda centrerad text. För mig är detta lite svårläst,
särskilt i långa texter. Har tyckt mig märka att folk som ofta bara kommenterar sina
foton använder sig av denna men det finns även andra - och dessa tycks också ha en
förkärlek för att använda olika storlekar och olika textsnitt också.
Detta ställer till det ordentligt i mitt ordningssinne men
å andra sidan blir det kanske lite mer levande?

MEN! Egentligen är det ju ni bloggläsare som ska avgöra vad som är skönast för ögat. Så tyck till - jag ska försöka plocka fram min ödmjuka sida och följa majoriteten.

FÖRSÖKA sa jag...

Nu ska jag i alla fall kombinera mina sociala förmågor med min fallenhet för sadism och planera lekar inför goda vännens 40-årskalas på lördag. Det ska nog bli finemang det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar