10 juli 2012

Mindfulness-träning

Nu har verkligen semesterlunken tagit tag i mig. Jag är helt dagavill; vet knappt vad det är för dag i dag och kommer inte riktigt ihåg när jag var hemma senast. Fredag kanske..?

Som vanligt är det förstås stugan i Paradiset som varit vår vistelseadress senaste dagarna. Min, Birks och Isacs. Det började inte särskilt bra när jag glömde mina just inhandlade byggvaror på ByggMax och sedan med ljus och lykta - och resultatlöst - försökte uppbringa en laddare till iPhonen eftersom jag glömt min hemma. Elverket i stugan ville inte heller gå igång och vädret var inte allt för strålande.

Men på lördag kom en stressad Fredrik och fick lite andhämtning, även om det är svårt att stanna av när man är mitt i stresskarusellen. Vi bestämde oss för en "här och nu"-dag och styrde därför kosan mot Lycksele på söndagsmorgonen. Djurpark, shopping och snabbmat stod på menyn.

Roligast för pojkarna var förstås Barnens Djurpark, där man fick gosa med alla djurungar.

Killingarna hade ett särskilt gott öga åt Isac.

 Jag, däremot, kände efter sammanlagt drygt åtta års amning ett ödmjukt samförstånd när jag såg Bamsemamma fläska upp hängtissarna till allmänhetens beskådan...

Sedan var det förstås dags för skratt och stoj i lekparken.

Tittut!

TITTUUUUUUUT!!!

Isac är ju inte känd för att vara särskilt eftertänksam eller ängslig, så han testade gärna "fritt fall"...

...inte bara en utan fyra (!) gånger!

Lite lugnare fick han ta det när lillbrorsan var med.

Obligatorisk shoppingrunda på Dollarstore resulterade i goda ben till hundarna, som sällan skäms bort på det viset annars.

Vi fortsatte träna mindfulness och efter en god grillmiddag var det dags för tvagning. Alldeles vid stranden, ett stenkast från vår stuga, finns en allmän bastu som vem som helst kan nyttja, även utanför de obligatoriska "byabastukvällarna" varje fredag året om. Det blev både bastu och ett kvällsdopp för alla närvarande, minsann!

Stor bastu inrymd i en loge...

...alldeles vid vattenbrynet...

...och med helt OK utsikt!

Nu måste ju sägas att vi inte bara lättjade oss. Däremot fick vi en del jobb gjort, som länge gnagt vårt samvete. På parkeringsplatsen till badplatsen har vi haft en del cementtrummor och en halv timrad stuga upplagd. Resten av stugan har legat på "vår" strand, precis så där lämpligt att den har förstört utsikten. Men fantastiskt hjälpsamma stuggrannar lånade ut sin fyrhjuling så att vi kunde flytta undan stockarna på mer lämpligt ställe. 

Det är ju inte alldeles så där jättetråkigt att måsta köra fyrhjuling när man är två år gammal. Inte när man är 37 heller, för den delen...

Det sägs ju att ved värmer en två gånger men det ska jag säga dig, att om vi kunde magasinera all energi det har gått åt till att lasta och lasta av ett helt hus två gånger så skulle vi inte frysa en sekund i vinter!

Tidiga mornar har också gjort att jag har hunnit måla det stora fönstret och dörrarna på stugan. Efter 20 - 30 år utan TLC skrek träet efter lite olja och färg.

Isac var, sin vana trogen, duktig både på att hjälpa till och på att hitta egna upptåg. På måndag kväll ordnade han sig en liten grillplats och lagade middag åt oss andra, minsann. Sen tillbringade han en god stund där tillsammans med älskade morfar. 

Snillen spekulerar!

Vi har haft turen att få ett par dagar som inbjudit både till sol och bad. Oturligt nog har även myggen velat njuta, dock av andra inslag. Men tidiga mornar har det funnits dagg i gräset och då glittrar vår gräsmatta av tusentals diamanter. Vi har nämligen knappt något gräs, utan 99% består av oräkneliga daggkåpor. Även andra växter frodas i den daggfriska luften. 






Nu har vi landat i verkligheten för denna gång. Hemma finns älskade storbarn och underbara låneungar. I kväll blir det gemensamma middagsbestyr och att njuta av allt det goda som finns här hemma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar