21 juli 2012

Omgivningarna

Det här med semesterlättja är säkert nyttigt men ett himla ofog! Jag, som brukar sprätta upp ur sängen vid 6-tiden på morgonen, hasar mig upp någon gång mellan 7 och 8. Kroppen är seg hela dagarna och det är på ren vilja jag får nåt gjort. Jag längtar till Birks sovsund på eftermiddgaen, för då kan jag i kamouflage av det lägga ikull mig en stund, jag också. Fram för lite stress och ångest, så jag får nånting vettigt gjort!

I morse - läs torsdag, eftersom detta inlägg är schemalagt - såsade jag runt i morgonrock och gjorde absolut ingenting vettigt. Gick en sväng runt gården och fotade lite. Om det mot all förmodan finns nån bloggläsare som inte varit hemma hos oss, så får ni lite smakprov på omgivningarna här:

Lekte lite med panorama-appen i telefonen. Det här är nästan 180-grader på baksidan av tomten. Framför huset vågar jag inte göra samma sak, eftersom det är fullt med jord och skrot där till följd av alla ej avslutade projekt.

Här det vi kallar för punch-varandan. Visst ser det nästan ut som jag har murgröna i balkonglådorna?! Det är de odödliga perennerna, som jag bloggat om tidigare. Tror jag vattnat dem en enda gång sedan jag planterade dem i midsommarveckan - perfekt för blomdödar-Jenny-Ann!

Här pumpen som vi byggt för en massa år sen för att att dölja ett fult brunnslock. Vore det inte för humlen hade den nog ramlat ihop för länge sen. Dags att bygga nytt.

Litet stilleben från altanen på husets baksida. Här sitter vi tyvärr nästan aldrig. I vår familj finns det bara två tillfällen som får oss att vara stilla tillsammans; antingen framstupa sidoläge i TV-soffan eller när vi ska äta. Och när det gäller det senare, är vi ofta så sent ute och så hungriga att delar av familjen bara tycker det känns omständigt att bära ut porslin och kastruller till altanen.

Övervuxet stenparti vid den skuggiga platån på husets södra sida.

Och här en damm/uteplats som jag kämpade mycket med och svor över mycket för ett par år sedan. Efter att det blev någorlunda klart har jag inte ägnat det en blick förutom varje vår, då jag förtvivlat försöker pumpa ut allt skitigt vatten ur dammen.

 Lite närmare...

Lada, flitigt upptimrad av pappa och Fredrik för flera år sen.
 Den pryder sin plats men har tyvärr ingen funktion...än...

Sommarhästarna har nu fått flyttat till lägdorna bakom huset.
Underbar utsikt men ganska flugframkallande.


Tillsammans med tre nordsvenskar och ett varmblod,
är det två vildhästar från North Dakota som pryder vår hage.


Nu ska jag försöka bemästra tröttheten. Klockan är snart 20.30 och jag har mycket kvar på min att-göra-lista. Börjar med en cykeltur tillsammans med lilleman och hundarna. Hoppas att ni har haft en bra helg när ni läser detta - jag tänker verkligen ha det, jag som skriver och har helgen framför mig!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar