18 juli 2012

Panikkänslor och smuliga biffar

Det blir aldrig riktigt som vi har tänkt oss. Det har ni kanske förstått redan? I går var en sån dag då lite färre saker än vanligt blev som planerat.

Efter att ha försökt kickstarta igång äldste sonen under ett antal veckor kom han sig äntligen iväg till skroten med styvsonens EPA-bygge, som stått här och skrotat i ett drygt år. Turerna kring denna åtgärd har varit många men nu skulle det alltså vara klart och Elias skulle få inkassera några sköna hundringar till sin semesterkassa. Trodde vi. Men ansåg inte bilskroten, som höll inne med kosingen för att växellådan saknades. Jaha, sonen hade ju gjort vad som förväntades av honom så det blev bara för morsan att blada upp pengarna istället.

Sedan iväg in till stan. Bara tanken på att lämna vischans lugn har gett mig hjärtklappning i flera dagar. Jag vet att jag inte är en vän av shopping men nu börjar det närmast kännas panikartat. Och lite pinsamt. Att jag dessutom hade så sexiga ärenden som att köpa en laddare till datorn och införskaffa två muttrar till en crossmotor, gjorde förstås inte saken bättre. Plus att jag skickades hit och dit tvärs över stan ett otal gånger i jakt på dessa. Att köpa lasyr till stugan kändes helt ok, då är jag mer på kända marker. Men jag tänker ofta på de lyckade mammor som gör shoppingturer - ja, rent av -resor - med sina döttrar och dessutom njuter i fulla drag. Vad går de på? Nätdroger, föreskrivna humörhöjare, nåt som inhandlats på torget? Nu lyckades jag i alla fall fullgöra min moderliga plikt så pass att jag följde Freja och lånedottern in på stan som snabbast för att pierca sig. Det var fullt tillräckligt.

Sedan hem för att utfodra ungar och förbereda middagen. Tänkte göra mig till och bjuda på goda biffar med italiensk touche. Sedan hägrade en tur till Lycksele. Bara si så där. Vi hade nämligen hittat en riktig pärla på Blocket, en värdig efterträdare till Carawellen. Dessutom till drömpris. Nästan för bra för att vara sant. Och det var det ju förstås, eftersom det är oss det gäller! :-) Efter en timmes idoga försök att få igång skrället, ville den inte ge med sig och starta. Att köpa en bil som inte ens gått provköra kändes onödigt våghalsigt, även för vår standard. Just när vi gett upp, kom bilföräljaren på att han hade ju en annan kombi som han kunde sälja. Så fick det bli. Mer bedagad och inte alls särskilt sensuell, men den startade i alla fall.

Innan vi var hemma var klickan efter 21. Kunde konstatera att middagen, trots goda föresatser, fick bli ett hopplock att diverse konstigheter eftersom frysen på nåt underligt sätt utplånat vissa delar av sitt innehåll. Men biffarna då? Jo, de var väl goda. Men inte hela. Mer ägg och ströbröd nästa gång.

Dagens behållning var hundarnas vaccinationsbesök hos veterinären. Alltid trevligt när folk kommer ihåg dem och börjar kvittra på rösten, trots att det var ett par år sen jag var dit senast. Men så är de ju ena riktiga publikfriare, särskilt i såna sammanhang som många andra fyrbenta inte känner sig bekväma i. Innan mig var en kvinna inne för att få inflammationshämmande till sin överviktiga Golden Retriever. Bannorna över hur hon kunde plåga hunden med att göda honom var inte nådiga, om än pedagogiska. Då kändes det ju ganska bra att få beröm av den sommarjobbande veterinären över mina hundars fysiska status, om än de i mina ögon förfalligt ganska mycket senaste tiden då jag inte hållit dem i tävlingsform. "Ja... Den här hunden kan man ju INTE kalla för muskellös...hon är MUSKULÖS!" var veterinärens spontana bedömning. Och för det fick han förstås många blöta pussar. Inte av mig dock, utan av hundarna.

I dag blir det förberedelser inför helgens tripp till stugan. Snål som jag är, njuter jag av att kunna plocka ihop målarfärgsslattar i källaren som kan komma till användning nu när jag försöker piffa upp stugan och övriga byggnader.

Bara för att det är så trist med inlägg utan foton får ni här ett par, tagna tidigare. Lite inredningsdetaljer, eftersom jag fortfarande plöjer såna bloggar och fortfande är djupt avundsjuk på bloggerskornas blidhet, estetiska förmågor och ordningssinne. Jag slår vad om att de gillar att shoppa med sina döttrar också.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar