6 november 2011

Skam den som ger sig...

Säsongsavslut på lydnadstävlandet i går. På hemmaplan. Men med en tik på väg in i löp och som därmed är tämligen mentalt väck - och en matte som inte kan skylla på löpperiod men kände sig ganska väck ändå.

Och i vanlig ordning missade vi förstapriset och därmed uppflytt till elitklass. Med försmädliga 7 poäng (248/255). Om vi bara inte hade nollat sättandet under gång... Men i övrigt gick det riktigt finfint och jag känner mig nöjd med en 9:a på fria följet och 3 fullpoängare. Dessutom, för ovanlighetens skull,  poäng på alla övriga moment med koefficient 4 (7, 9, 8, 8). Med tanke på att Fella just innan start flippade ur totalt och inte ens ville sniffa på vittringsapporterna, så måste jag ge henne cred för den mentala vändningen.

Domaren ville också ge Fella beröm. Kom fram efter tävlingen och sa "Vilken trevlig hund du har!!!". Han gav mig också några mer eller mindre regelvidriga tips inför kommande tävlingar - såna domare gillar vi! :-)

Ett andrapris och en andraplacering fick vi nöja oss med. Trösten är att vi i alla fall fick slå diverse brukshundar... Nu blir det lite lydnadsträningsuppehåll (som om jag ens hunnit med sånt sista tiden) och tänker ge Ya'ax lite TLC. Stackarn, jag tycker han verkar på snudden lite deprimerad nu i o m att han degraderats till enbart sällskapshund.

På tal om hundar, träning och tävling, så siktar jag på att ro iland med ytterligare en Tina Fridh-kurs lagom till trettondagshelgen. Planeringen i full gång och om du som läser detta är intresserad så skriv i gästboken!

Hemma från tävlingen igen kom Fredrik med förslaget att vi skulle testa en ny giv med Birk. Han hade inte sovit på hela dagen och kanske vi skulle kunna trötta ut honom ordentligt med ett besök på Leos Lekland? Sagt och gjort. Ungen lyckades knoppa in i bilen på väg ner till stan men vi skakade liv i honom och sedan hade vi en riktigt trevlig timme bland bollar, klätterställningar och rutchkanor.


Det går undan för pappa och Birk!



VAR är Birk?!?!


Och se på tusan! Under det efterföljande besöket på matvaruaffären satt ungen helt still i vagnen!!! Vi var helt förstummade och måste ha verkat helknäppa där vi knäppte kort efter kort på en halvsovande unge - ett så sällsamt tillstånd måste ju dokumenteras. 



Min Gud - jag tror han kan det!


Tyvärr hann Birk sova ett par timmar i bilen medan jag var och tränade, så kvällen avlöpte i vanlig stil med Duracell-kaninen i högsta fart. Men nu är vi i alla fall nåt på spåren; håll ungen vaken hela dagen och kasta honom sedan i bollhav och nerför ett otal rutschkanor, så KAN vi få oss ett par lugna timmar!

Nu iväg på jobb och förhoppningstid för en drag weight-promenad i eftermiddag. Boosta hundägarsamvetet lite...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar