3 december 2012

Gott och blandat!

 
Så där. Så har första advent passerat. Lite julpynt har också kommit upp, lagom till en avslappnad tacokväll med vänner på lördagkvällen. Sen blev det jobb fulla söndagen, allt från anställningsintervju till julmiddag med duktiga uppdragstagare och underbar personal.
 
Måndag morgon kändes riktigt mysig. Arbete hemmavid hela dagen - ovant! Jag har suttit i sängvärmen och jobbat vid datorn i skenet av julstjärnorna och med gosig tvååring sovandes bredvid. Jag ska bli bättre på att hitta de där mysstunderna utan stresspåslag. Det får bli mitt nyårslöfte. I år också.
 
 
Den gångna veckan har i vanlig ordning varit fylld till brädden av ytterligheter. Allt från julklappsinköp (som kan vara en prövning när man har en understimulerad tvååring med sig) och detektivarbeten till möten, konferenser och flera anställningsintervjuer samt avslutningsvis en plumsa-snö-i-stormvindar-och-hitta-älgkadaver-samt-slarva-bort-hund-promenad med grannen. Gott och blandat, alltså!
 
Mitt i allt detta söker jag efter nån storts struktur. Privat har jag nog redan gett upp, men i jobbet har jag fortfarande en naiv tanke om att försöka skapa ordning och reda. Kanske är det åldern eller så har någon liten erfarenhet letat sig in i hjärnbarken, men jag känner hur jag med en dåres envishet letar fyrkantighet och förutsägbarhet. Nån gång i tidernas begynnelse gjorde jag ett psykologtest i samband med en ledarskapsutbildning och där slogs fast att ett av mina personlighetsdrag var att jag var lojal. Efter att hela mitt liv känt mig som kärringen mot strömmen höll jag inte riktigt med om den bedömningen men så här, några kloka år senare, inser jag att "lojal" för mig innebär att jag kan göra nästan vad som helst för vem som helst - bara jag förstår och tror på det jag gör. Det är min tröst när jag nu förmodligen gör mig nästan omöjlig i vissa läger i min strävan efter svar på "varför".
 
Nu börjar en liten tvåbening och alla fyrbenta vakna till liv, så nu blir det datorpaus och frukostutfodring. Tidigare i morse smög jag upp för att gå på toa och råkade stöta på en av katterna mitt i hans toalettbestyr. Frågan är bara hur han fick upp toalettlocket?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar