25 december 2012

God och alldeles lagom jul

När man som separerad förälder kommit så långt att man släppt all bitterhet och allt förtret över det faktum att man inte lyckats hålla ihop kärnfamiljen, ser man att det faktiskt finns många fördelar med att vara en blandfamilj. Julen kan vara en sån företeeelse, särskilt om man, som jag, gärna vill suuuuga lite på julfirande-karamellen. I går, medan de stora barn firade julafton hos sin pappa, åkte jag, Fredrik, Birk och hundarna till svärföräldrarna för en alldeles lagom och trevlig dag tillsammans med dem och Fredriks syster med familj.
 
 
Birk krönte, precis som dagen före dopparedagen, sin outfit med älskad integralhjälm. Fattar ni så himla bra det är att ha den på när man shoppar på stans största galleria, fikar på Wayne's Coffee eller äter stämningsfull familjemiddag? Fördelarna när man somnar i bilbarnstolen är kanske inte riktigt lika stora - det finns liksom en överhängande risk att jämviktsläget sätts ur spel...
 
Julafton till ära, hade både jag och Fredrik tillverkat lite egna alster att dela ut i släktskapet. Medan jag blandade, knådade och rullade, ägnade sig Fredrik åt att kapa, skruva och limma. Och titta så fina resultaten blev!




 
Jag fick mig faktiskt ett par egna kakfat också, utav bara farten! Med tanke på att sådana här säljs ute på stan för 350 - 400:- och då i mycket sämre kvalitet, så kanske detta får bli en sticksöm framöver...


I dag väntar en obokad juldag. Familjen återförenas i afton inför ordentligt julfirande i morgon. Ute är det precis så där lagom kallt så att man ska gruva sig för att gå ut men samtidigt känna att man borde. Och en sväng på gymmet borde vi verkligen också ta, med tanke på gårdagen. Och städningen är sedan länge undansatt.

Eller så bänkar vi oss framför TV:n och ser på Birks älskade Emil i Lönneberga-filmer och gör just ingenting förutom att ducka för skumgummipilarna från hans julklapps-pistol. Vi får se...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar