10 december 2012

Jobbar på julen


Senaste veckans julinslag borde ha vaggat in mig i en bomullsliknande, varm och förväntansfull storhelgs-stämning. Eller vad sägs om:
  • Snö i överflöd, det mesta i form av romantiska lapphandskar.
  • Första sparkturen med hundarna - mmm, underbart!
  • Julklappsshopping.
  • Julbord på Brändö Konferensanläggning.
  • Julbord på Brännlands Wärdshus med efterföljande mikrosemester i form av hotellövernattning för delar av familjen:
 
  • Julbord på Medlefors Folkhögskola.
  • Julgodistillverkning à la Jenny-Ann (d v s sju sorter på ett par timmar vilket medför kladd typ överallt).
  • Första lussebullen och flera koppar glögg.
  • Signering och adressering av 80 julkort.
  • Ett schema som faktiskt erbjuder andhämtning då och då.
  • Fin julklapp från underbara personalen:

Nu har jag ju ändå inte kommit riktigt ända fram. Jag vet vad som fattas - barnen. Inte förrän i slutet av nästa helg har jag hela familjen hemma och sedan skingras vi igen över julafton och juldagen. Nån gång i framtiden - kanske lämpligt till när barnbarnen kommer - ser jag fram emot att dra iväg till stugan (som då på nåt mirakulöst sätt blivit varmbonad) och fira julen med nära och kära där.

På tal om stugan, så avslutar jag med en föga julig men ändå - i mina ögon - mycket hoppingivande bild. Fantastiska Kalvträskare styr nämligen, i vår frånvaro, upp grävmaskinsarbeten på vår stugtomt. Innan snön kom hann de gräva undan och förbereda för parkeringsplats framför uthuset samt planera till gräsmattan. Åh... Är det inte vår snart?

2 kommentarer:

  1. Jag saknar dig och din familj ännu mer nu när det närmar sig jul! Tänker ofta på dig när jag pulsar runt med hundarna! Kraaam

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är onekligen allt för långt mellan Skellefteå och Nyköping...

      Radera