27 november 2012

Jul - eller hur?

Så där lagom till att sommarvärmen går ur kroppen (det gick ju ganska snabbt i år) och höstmörkret lägrar sig, börjar man ju längta efter jul. Julförberedelser, julstämning, julefrid. Och varje år kan man konstatera att det där med julefriden kommer rejält på skam... För varje år blir jag dock en liiiiten smula klokare och drar ner på "juleriet" för att spara tid, men det känns trist att från att ha varit bygdens största el-förbrukare i adventstid så är det knappt att jag ids ställa fram elljusstakarna längre. Snöbristen gör förstås sitt till på julstämningen också. Jag har ju rejt fram och tillbaka till Stockholm senaste tiden och vädret har faktiskt varit detsamma på båda ställena - i november!
 
I dag föll det några flingor lagom till lunch och det tillsammans med några timmars ledighet för trevligt lunchbesök gjorde sitt till för själen. Nu stundar dessutom fyra (!!!!) julbord i olika konstellationer och nog vore det väl ändå attans om jag inte skulle känna av högtiderna efter det!
 
Även om det återstår lite småfix, så börjar farstubron vara klar. Nu sitter dörrarna på plats i förhoppning om att vi ska slippa ha snödrivor ända in mot ytterdörren.
 
Två vanliga innerdörrar spegelvända mot
varandra och lite extra justeringar
 
 I Birks gamla spjälsäng får Nisse vänta in julen på renskinnet.
Nisse har f ö fått följa med på idel äventyr tillsammans med Birk
innan vi fick honom att inse att  Nisse hade det bäst i lugn och ro ute på bron..
 
 Liten julgran. Få se om vi hittar nån för inomhusbruk också...

 Och så ljuslykta förstås. Jag borde bli bättre på att tända alla miljarders
ljus och ljuslyktor som finns överallt i huset men det blir liksom aldrig av.
Kan det bero på att jag slocknar i TV-soffan direkt jag sitter still, kanske?
 

En ljuslykta till... Och visst ser väl skostället inbjudande ut?
Förstår inte hur det kommer sig att ingen i familjen klarar av att ställa skorna där...
 
I dag blir det för ovanlighetens skull en lugn kväll med enbart familjen hemma. Vet inte när det hände senast; oftast har vi en hög inlånade ungar eller så har vi våra egna på vift. Så frågan är om jag ska vara inställsam och trevlig eller driva på dem så att vi får några "måsten" gjorda? I morgon konferens söderut - ovanligt nog sittande på läktarn. Trevligt och kanske rent av lite vilsamt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar