31 oktober 2012

Pettson och Findus - småbarnsmammans gissel

 

 
I sann pedagogisk anda skulle mamma Larsson berika sin yngste sons liv och gjorde då misstaget att dra hem en Filimundus-app. Men det fröken Naiv inte förstod var att "barnvänlig" är lika med "mammafientlig". Så nu är det strid på kniven varenda gång jag vill nyttja min egen telefon eftersom unge herr Klåfingrig för det mesta är fullt upptagen med att bygga en uppfinning som duschar fåglar, hjälper katter att hitta smultron eller gör nåt annat jätteviktigtsomvärldeninteskulleklarasigutan. Var är den där appen som går fjärrstyra... ni vet, en sån där som skulle kunna ge en liiiiten elektrisk stöt eller kanske spruta en välriktad vattenstråle på kommando?
 
I övrigt lallar familjen på i höstlovsanda. Lyckligtvis - eller olyckligtvis, om ni frågar ungarna - har alla de tre äldsta haft varsin tidig tandläkartid tisdag, onsdag och torsdag så det har funnits lite styrning på dygnsrytmen. Och i går, minsann, fick jag medelst hot och böner hela unghopen att följa med på en promenad tillsammans med mig och hundarna. Vi brände väl inte allt för många kalorier och i vanlig ordning stönades det över våran familj som är så "tard", men jag tyckte vi hade det riktigt trevlig, jag. Man får inte ha allt för höga krav...
 
Snömodd är inte särskilt barnvagnsvänligt.
Då är det bra att ha hundar som behöver dragtränas...

...även om det innebär lite dikeskörningar ibland.
 
I övrigt känner jag mig lite småfrustrerad. Kommande två veckor kommer att vara hektiska med mycket resande (bl a tre separata dagar i Stockholm och anställningsintervjuer i Norr- och Västerbotten) och förrädiskt obokade dagar denna vecka fylls snabbt av telefonsamtal, akuta insatser och en massa skrivjobb. Ambitionen med gemensamma aktiviteter under höstlovet har kommit rejält på skam (om man inte räknar den där promenaden, då) men vi har gjort vårt bästa att hitta på nåt braigt. I går drog vi årets förmodligen sista grillmiddag för att få till ett trevligt avslut på Isacs och Frejas dagar hos mig innan de åkte till pappa. Och Isacs glädje över att ha fått tandställning går inte att ta miste på. Som sagt - man får inte ha allt för höga krav...
 
I kväll blir det KM i lydnad för mig och Fella. Generalrepetition inför helgens lydnadstävling. Vi får se hur det går; träning har ju inte riktigt varit vårt fokus senaste halvåret. Vi har ju mer liksom vilat oss i form. Ungefär så här:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar