29 januari 2012

Stolthet, skoter och struktur

Jaha, så har det gått en dryg vecka sedan förra inlägget. Jag är numera en usel bloggare. Men å andra sidan har jag nog lite bättre struktur på livet nu än tidigare. Jobbstrssen kring jul gjorde att jag började känna pulspåslag direkt jag tittade på datorn. Så senaste månaden har jag använt datorn enbart för jobb (förutom för ett fåtal blogginlägg då) och istället internetsurfat via ifånen. Och det har faktiskt, till viss del, fungerat. Jag har gjort liknande manövrar tidigare under åren, men då genom att ändra ringsignalen på jobbmobilen då jag började känna av ångesttendenser vid inkommande samtal, och det gör faktiskt situationen bättre. Kanske mest kosmetiska åtgärder men det gör ju ingenting om utsidan är någorlunda fin!

Jag har INTE varit fin en timme om dagen senaste veckan. Snarare högröd och svettig. Men det har känts bra. Jag har nämligen varit duktig nog att köra styrke- och/eller konditionspass på gymmet i sån omfattning att jag nu börjar ha ett sug att ställa mig på crosstrainern...sätta mig på träningscykeln...springa på löpbandet. I lördags plågade jag t o m kroppen i nån sorts längdskidåkningsmaskin - de' ni! Den hittills otrevligaste överraskningen var i torsdags, närjag hoppade ur duschen på gymmet och var stressad för att hinna på jobb - och insåg att vattenflaskan läckt i väskan och därmed gjort ALLA underkläder droppande blöta! Därtill var gymmets alla hårtorkar ur funktion just den dagen! Trosor och BH fick torka av kroppsvärmen, sockarna lade jag på instrumentbrädan på bilen och med fläktarna på full syra hade jag faktiskt torrt på fötterna lagom till när jag anlände till mitt hembesök i Lövånger!

I går, söndag, gjorde vi premiär på skotrarna. Lite lagom kallt och utan någon egentlig plan om var vi skulle ta vägen, drog vi iväg; Elias på sin nyinköpta skoter och jag, Birk och Fredrik på vår gamle trotjänare.


Påpälsad Birk...



 ...på brorsans nyinköpta skoter.



 Och Fredrik på våran "gammhärk".


I vanlig andra blev det väl smått hysteriskt med lite fastkörningar, omkullkörningar, bortkörningar - men ingenting som inte löste sig med några mils skoterfärd längs landsväg! :-) Skönt i alla fall att fokusera på praktiska bekymmer efter en veckan med känslomässigt kaos. Två människor som står mig nära har under senaste tiden gett mig anledning att fundera mycket på relationer och förhållningssätt. Två helt separata händelser har fått mig att tänka på hur mycket stolthet kan förstöra; både avsaknad av stolthet och för mycket av den. Läste några kloka rader tagna ur Bibeln här om dagen:


Temperament försätter dig i problem. Stolthet håller dig kvar i dem.


Och med dessa visdomsord önskar jag er en riktigt bra dag. Det ska jag försöka ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar