2 juli 2013

Ännu en dag i Paradiset

God morgon! Har just vaknat upp till en ny dag. Eller...ny och ny... Jag har verkligen fått dåliga vanor sista tiden; sitter uppe till midnatt och därefter och sover till fram mot 7.30. Känns ovant men jag antar att det får antas vara normalt. Jag är inte van att vara normal.
 
I dag bryts gräsänkestadiet i och med att Fredrik kommer och förhoppningsvis kan tillbringa några dagar på raken här. Här. I Paradiset. Kalvträsk. För numera är det inte bara jag och småpojkarna som stortrivs här, nu har vi fått Fredrik med oss också. Har funderat på vad det är som gör att jag så mycket hellre tillbringar sommardagarna här än hemma. Oavsett var, så befinner jag mig ute på vischan. Både hemma och här har vi trivsamma hus och mysiga omgivningar. Och jobb saknas inte någonstans - det ska gudarna veta! Det finns helt enkelt nåt här som man inte kan sätta fingret på. Vilket förstås är en utmaning när man ska marknadsföra Kalvträsk - nåt som  jag tillsammans med några andra fått uppdrag att göra via Facebook. Så ni som har gjort misstaget att adda mig där lär få veta mer om vårt paradis inom en snar framtid! :-)
 
Helgen passerade i flygande fläng med stugan full av folk - precis så som vi vill ha det. Freja och bästa kompisen var här under ett par dagar och fick rida hos en tjej i grannskapet. Birk blev också såld på hästarna, lille cowboyen. 
 
 
Sen kom svär- och egna föräldrar. Ena dagen var det mest jobb i stugan nere vid stranden men därefter unnade vi oss både surströmming, grillmiddag på flotten och promenader.
 
 
Och så, till Birks stora glädje, kom kusin Maj med tillhörande föräldrar. Mycket mys och bus; allt från att dansa tryckare till att leka kuddkrig. Och de små benen pinnade på många kilometer när vi gjorde byn osäker.
 
Pitstop vid byns affär för att fylla på kolhydratsförrådet...
 
...och sen en lång promenad efter byns nya vandringsled.
En kamphund och två busungar - skräckinjagande, va?! ;-)
 
Och så det sedvanliga valpinlägget! De små korvarna har börjat få ögon och blir livligare för var dag som går. Fella tillåter sig att ta lite paus från dem ibland och hon har inget emot att vi gosar med dem då. Ya'ax har gått från "Alltså. Allvarligt. Vad tycker du jag ska göra med den där lilla råttan?" till att nyfiket, om än lite avmätt, nosa på dem när de kullrar omkring på golvet. Hans approach är precis lagom för att Fella även ska känna sig trygg med honom. Harmonin spirar, med andra ord!
 
Varm sol inbjöd till lite picknick.

'
Av ren vana räknar vi valparna flera gånger om dagen.
Den här gången hann jag hajja till...

"Oj vad ljust det blev!"

En knapp kvadratmeter gullungar!
 

I dag väntar både marknad och loppis. Helt plötsligt blev det många ställen som ska utrustas. VISA-kortet glöder!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar