24 februari 2013

Du ska inte tro det blir sommar...

...ifall inte nån sätter fart. Och det gjorde vi minsann i går. Satte fart alltså. 60 kvadratmeter altan skottades ren från en hel vinters snöranson när jag, Fredrik, mamma, pappa och en krasslig Birk gjorde en dagsutflykt till Paradiset. Vi gjorde samma manöver i fjol, bara för att konstatera att nästa besök inte blev av förrän vårsolen gjort sitt och själv tinat bort all snö. Denna gång är dock förhoppningen att vi ska dit om ett par veckor igen och att vädret inbjuder till uteluncher och lättja i solgasset.

Det krävdes en del plumsning för att ta sig in till stugan.
Och det låg några kubikmeter snö på altanen.
 
Fredrik i full huggning med skottningen.
 
Mmm... Takdropp. Tyvärr både utom- och inomhus.
 
Magsjukebakis lilleman däckade i en solstol.
 
Vaddå? Ska man elda UNDER murikkan?
 
Plumsning, skottning... Allt är värt det för den här utsikten.

Jag hann göra en repris på lördagens skidtur också. Fast den på lördagen var nog lite trevligare. Mer avslappnad. Och framför allt platt. För efter branta, knöliga och krokiga timmervagnsspår, fastspänd efter två hysteriskt glada kamphundar, förstod jag vitsen med att hundförarbälten har snabbfästen till draglinorna... Vi tog oss dock runt den nybrutna promenadslingan med livet (dock inte alla skidstavar) i behåll. Absolut ett trevligt initiativ, det där stråket, men om det ska användas med samma frekvens året runt, kommer våra stugvistelser inte att bli lika avslappnade som de har varit hittills. För hur ska vi kunna förklara för två människoälskande kötthjärnor att människorna som passerar förbi alldeles inpå stugan till stor del är neurotiska 08-or med djupt rotade fördomar och en ingrodd kamphundsskräck?

Har verkligen testat att vara ledig i helgen. Max nån timmes jobb. En utmaning men samtidigt riktigt kons...jag menar...trevligt. Men nu är det tillbaka i fållan igen. I dag iklädd en 20-kronors klänning inköpt på gårdagens klädbytardag i grannbyn. Nån gång, när jag blir stor, ska jag jobba på att utöka mitt klädkonto.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar