11 februari 2013

Penselrenovering


Vårt lilla p-piller har flyttat hemifrån.
 
Det hela började för ett par veckor sedan, när vi skickade upp de tre äldsta barnen för att städa sina rum. Glad i hågen följde även Birk med och kom sedan ner och meddelade, med sopen i högsta hugg, att även han hade städat SITT rum. Då insåg jag, med ett hugg i mammahjärtat, att navelsträngen faktiskt var avklippt och att det var dags för lilleman att få sitt eget krypin.
 
På övervåningen finns ett par vindsprång som använts till det mesta under årens lopp. Det ena är nu gästrum och det andra har gått från att vara barnrum till att bli kontor för att sedan vara nån sorts klädförvaring åt Freja och sista tiden har det helt enkelt varit ett skrotrum där det stått överblivna garderober, ett löpband, tre olika dammsugare, en härva med massa kablar, urvuxna kläder... Ja, ni vet... Mitt starkaste minne av det rummet är när jag för tiotalet år sedan skulle skoja med barnen och visade dem en filmsnutt på datorn som stod där inne. Den filmen där en bil till synes helt utan större mankemang kör efter en slingrande bergsväg och så PLÖTSLIGT hoppar det fram nån djävulsvarelse på skärmen. Det slutade med att jag hade en unge som gallskrikande rusade ut ur rummet och de övriga två satt under bordet och grät. Kanske inte ett av mina smartaste mamma-drag...
 
Nåväl, penselrenovering är ju min grej och så fick det bli även denna gång. Jag har svårt att förstå att folk belånar sina hus för att göra om hemma men å andra sidan kanske de satsar lite högre än överbliven färg och eventuellt nån tapetrulle från Rusta. I Birks rum gällde det att utplåna både de jämngrå väggarna/taket och märkena efter kulblixten som studsade efter väggarna vid ett blixtnedslag för nåra år sedan. Så, "man tager vad man haver"-filosofin gjorde att vi fick ihop ett riktigt funktionellt rum för en femhunka:
 

Läshörnan. Och för att motverka eventuell intellektualitet, har han nära till motorsågen också.

 Elias' alster från mellanstadiets träslöjd fick bli en väl anpassad hylla.

En sänglampa med anor från mitt barndomshem, ett roligt tyg inköpt för
20:- på Facebook och uppspänt på en gammal anslagstavla.
 
En gipsskiva med lite överbliven list och en slatt matt svartfärg fick bli
svarta tavlan och lite figurer, också inköpta via Facebook, fick liva upp lite.
 
Garderoben fick vi helt enkelt inte ut ur rummet utan att slå sönder den,
så den fick stå kvar och bli lite grön.

Men allra, allra bäst är förstås att ha en storebror som mer än gärna
bryter ihop kroppen och tillbringar nätterna i samma säng... <3

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar