31 december 2011

Sista...

...inlägget för i år och om man ska drista sig till en mycket kortfattad sammanställning av det gångna året (en mer omfattande har jag ju redan gjort) så kan Fella få gestalta detta med gårdagens festmåltid på nyårsaftonens efterrätt, som stod på avsvalning ute på bron. Oavsett de bästa föresatser så blir det inte riktigt alltid som man tänkt sig! :-) Nåja, bara att ta nya tag, vare sig det gäller att handla nya ingredienser och göra ny pepparkakscheesecake eller om det handlar om större projekt.

 

Ett nytt projekt är min spark, som jag fick i för tidig födelsedagspresent här om dagen. Så fin! Fredrik har fått sig en traktor och jag har fått mig en spark - lyckan är total! Gjorde premiärtur i går och det kändes himla lyxigt att inte behöva balansera på ett ben som jag har tvingats göra med min gamla spark för att den ska gå någorlunda rakt. I o f s bra med nån sorts fysisk ansträngning i samband med sparkåkningen, eftersom det är hundarna som drar mig hela tiden. Eller...hundarna och hundarna... HUNDEN är det. För Fella har lärt sig att springa någon enstaka centimeter efter Ya'ax, precis så att linan är sträckt men utan att hon behöver dra. Så hon får några kilometers straff då och då, då jag kopplar lös Ya'ax och hon får dra själv. Hyndan.

På tal om träning så har jag kommt igång igen med nya satsningar på kosthållning och träning. Nya given är styrketräning i kombination med gruppträningspassen. Lite enklare att själv styra tiderna då. För ambitionen inför det kommande året är att jag ska försöka hålla mig till två kvällsaktiviteter per vecka och däremellan förhoppningsvis kunna bli både mer moderlig och husmoderlig. Och jag har dessutom föreslagit Fredrik att vi två kan avsätta lika många kvällar till nån gemensam aktivitet. Högtflygande planer m a o - det får bli våra nyårslöften.

De större barnen har åkt till pappa för ett par dagar sen. Saknar dem redan - frustrationer och skratt blandas hejvilt när alla är hemma och uttrycket "Alltså, våran familj är ju helsjuk!" är väl befäst hos tonåringarna. Extremexemplet på detta är en av mellandagarna, då vi redan i samband med frukost bestämde att vi skulle göra nåt trevligt ihop. Freja skulle få välja denna gång och lotten föll på bowling. Men innan aftonen kom hade flera tappat sugen och ville hellre vara hemma och softa eller gå på bio. Och Freja, som ville tillgodose allas vilja, började förhandla och kompromissa. Efter ungefär en timmes gråt och tandagnisslan, skratt och uppgivna stön, fick vi till slut med Isac på att vi skulle hyra ett par filmer och äta godis här hemma. Sagt och gjort. Tårarna torkade och någorlunda glada miner. I alla fall tills vi skulle sätta igång filmerna och dp konstaterade att Birk dragit iväg med fjärrkontrollen till CD-spelaren! Idel svordomar (och en del skratt) hördes medan familjemedlemmarna (alla förutom Birk, som var i full färd med att slarva bort nåt annat) letade den där rackarns mojjängen i alla tänkbara och otänkbara vrår. Just när vi resignerat och börjat prata om att typ gå och lägga oss och skita i allt, lyckades vi förmå Isac att låna ut sin spelkonsoll så vi kunde använda den som CD-spelare istället. Vilket så klart hade fungerat bra - om han vetat var fjärrkontrollen till DEN var... Till slut fick vi i alla fall igång filmerna och hade en någorlunda trevlig kväll. Även om vi bara såg en film innan delar av familjen somnade av utmattning.

Fjärrkontrollen till CD-spelaren återfanns f ö inne på toaletten nästföljande dag...

Nåja, vi kompenserade hysterin med en riktigt trevlig badutflykt tillsammans med bror och hans familj. Och jag, Fredrik och Birk lyckades hålla ihop oss under en gemytlig dag hemma hos hans föräldrar. Birk förärades bland annat en sån här...



...så nu förskönas vår tillvaro av hysteriska polissyrener och en ettåring med bristande simultankapacitet, vilket innebär att vi allt som oftast får undsätta honom när han står fastkörd i nåt hörn nånstans. Däremellan läser vi böcker. Birk fick många i julklapp och vi tar dem alla åtminstone tre eller fyra vändor varje dag. Äntligen har jag lyckats avla en bibliofil!

Nä, nu har jag inte tid att sitta här och gagga längre. Jag måste ju göra en icke planerad tur till affären i dag...

Ett Riktigt Gott Nytt ÅR önskar jag er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar