25 augusti 2013

Mindfulness

Jag har förstått att mindfulness är inne och bra. Och yoga. Tvinga hjärnan att bara vara. Men det är svårt när man har en otyglad hjärna som min, som speedar fram i 180 och varken hinner se avtagsvägar eller njuta av utsikten. Jag klarar inte av att sätta mig mitt i kaos och "bara vara". Panikkänslorna kommer inom någon minut och kroppen klappar ihop - jag har bland annat ett traumatiskt minne av ett (g)astronomiskt gallstensanfall i samband med ett yogapass en gång i tiden.
 
Men i Kalvträsk går det. Där slutar världen rusa - ja, jag märker faktiskt hur jag rör mig saktare. Plötsligt hinner jag reflektera och inte bara konstatera. Jag tar mig tid att se all "vackerhet" som finns alldeles inpå och som ni får stå ut med att ta del av här på bloggen. :-)
 
I helgen har jag och Birk fyllt batterierna med en massa vackerhet, tysthet och mindfulness. Det är klart att vi gärna hade haft resten av familjen med oss, men att bara vara jag och Lilleman ger verkligen utrymme till att ta dagen som den kommer. Vi har hunnit umgås och vara lite nyttiga tillsammans med fantastiska människor i byn. Och jag har tänkt. På relationer. På framtid. På mig själv.
 
Efter en sedvanlig flott-tur på fredag kväll var det  tillhörande bastu för de som vill, vilket i vanlig ordning inkluderade både Fredrik och en överlycklig Birk. Och jag tog traditionsenlig promenad i de vackra omgivningarna under tiden, denna gång kombinerat med dw-promenad för hundarna som nu äntligen ska få sin rättmätiga träning. Därefter välförtjänt lugn kväll och vila för oss alla.







Tidig lördag morgon drog Fredrik drog iväg på uppdrag medan jag och Birk fördrev tiden tills solen skulle nå över trädtopparna med att måla möbler och dörrar. Nöjd Birk fick nytta av fredagens inköp för egna pengar; penslar från Rusta för att kunna hjälpa mamma.


Högst upp på Birks önskelista var sedan en "tomenad" och att hälsa på Margit, storfavoriten i grannskapet. Sagt och gjort, vi gick på liten upptäktfärd som slutade nere i stugan vid sjön där vi gjorde ett krafttag med stenar och jord. Sedan tog vi cykeln till grannbyn för att bli bjudna på trevligt sällskap, go'fika och nybakad mjukkaka.
 
Varv två på måleriet, middag och vila. Sedan ytterligare en cykeltur i värmande kvällssol och med batteriladdande promenad längs en av byns vandringsleder. Sent om sider kom vi på att det nyligen siktats björn i området men jag är tämligen säker på att skrattande, nyfiken treåring håller nalle på avstånd med alla sina "Varför?".





 
Så kvällen, i vanlig ordning för mig och Birk utan TV-tittande. Lite mer målning, bus och en massa mys.
 
Söndag. Lika underbart väder som under lördagen. Efter nästa målningssejour i torpet,  samlades en hugad skara nere vid sjön för att plocka upp badbryggan. I sig en melankolisk företeelse, men underbart väder och trevligt sällskap gjorde det till en härlig aktivitet, särskilt för Birk och för fyrbenta som fick sig en härlig och spännande upplevelse.


17 grader i vattnet inbjöd till bus...

...och bad.
 
Jaha. Hur tänkte ni nu..?

Överlyckliga men tämligen ointelligenta
hundar räddas av "byssbor".

Flottfärd på bryggsektionerna. Njutning i
kubik för fyrbenta och för små tvåbenta.
 
Och så välförtjänt go'fika förstås!
 
Oj då. Oplanerat bad och inga extra-
kläder. Då får man låna mammas!

Efter ytterligare någon timme på gården nere vid sjön, tog jag och Birk kanske årets sista kanottur. Att glida ljudlöst på spegelblankt vatten, i strålande sensommarsol...emellanåt doppa handen i det svalkande vattnet... Det får till och med den mest energiska treåring att bara sitta stilla och njuta.
 
Dagen avslutades med ett byamöte där alla närvarande var rörande överens - vi tror på framtiden och satsar på en ny bensinanläggning som ska komma både fast boende, deltidsboende och turister till gagn. Det gav en bra skjuts till den egna "gajsten" inför kommande jobbarvecka. Skönt att ha lite framåttänk när man kommer hem och konstaterar att "Javisst ja, köket ser ut som hejkomochhjälpmig eftersom skåpluckorna som lämnats bort på omlackering kom tillbaka med katastrofalt resultat och är därför inte monterade än". Bäst att köra ut från vägrenen och gasa upp i 180 igen!

2 kommentarer:

  1. Ett av de bästa saker som hänt byn i modern tid är ju ert inträde i gemenskapen. Saker och ting händer utan att man skall behöva tjata och ligga på. Hoppas att ni inte bränner ut er i båda ändarna. I annat fall har vi många ljusa och trevliga år framför oss. Måhända kan du vara en tändkloss i en vilande kvinnokraft som jag är övertygad finns dold i Kalvträsk. Väl mött på nya äventyr.

    SvaraRadera
  2. Inte nog med att det är glest i kommentarsfältet (de flesta kommenterar via FB) - sällan och aldrig har jag läst så trevliga ord. Tack Classe!

    SvaraRadera