17 mars 2012

Jag är inte bara tonårsmamma...

...jag är elektriker också. Av nöden tvungen. För när man plöjt ner i runda slängar 100 000 kr på att installera jordvärme så räknar man ju inte med att få en ökad elförbrukning på 150 - 210%! OK, jag har förstått att man ska räkna ihop den totala uppvärmningskostnaden men även med den ekvationen så ligger vi en eller ett par tusenlappar över normalkostnad. Och, som sagt, det efter att ha lagt ut en förmögenhet på själva installationen... I vanliga fall hade vi förstås direkt ringt vår leverantör för att be honom felsöka men efter att han fyllt systemet med utspätt vatten (typ) istället för glykol, lejt in för honom känd tjuv som underleverantör, vägrat ta ansvar för de stölder som begåtts i vårt hem av nämnde underleverantör, hotat med att inte fullfölja serviceavtal, försökt förhindra oss att göra polisanmälan, monterat element i fel rum - och dessutom gjort det snett (vilket han själv erkände utan omsvep)...ja...då känns det inte riktigt som att vi skulle kunna lita på hans felsökning... Så nu sitter vi och googlar, tar kontakt med huvudleverantörer, stämmer av elmätare varje dygn och känner allmän panik över hushållsekonomin. Alla tips mottages tacksamt!

För övrigt har jag tränat på att vara tonårsmamma. Går väl sisådär. I går skulle jag och älskade dottern tvärt springa förbi nån affär och köpa en ny bikini-BH till henne innan vi skulle köra ett länge efterlängtat gympass. Jomenjustdet. Efter 763 olika provningar i ungefär hälften så många butiker, 47 hysteriska utbrott, ett inställt gympass och några spruckna blodkärl senare hittade hon äntligen en modell som vi kunde enas om. I alla fall någorlunda.

Mina planer på ett, på förekommen anledning, fördjupat blommor-och-bin-samtal med äldste sonen gick också om intet. I typ 17 år har jag väntat på det! Och så, lite så där raljerande, lät jag sonen välja vem han skulle ta snacket med; mig, Fredrik, pappa eller styvmamma. Och ungen väljer Fredrik!!! Ett samtal som ganska snabbt decimerades till ett sms med kryptiskahänvisningar till baugetter och syltkrukor. Jag får väl hoppas att tonårsdottern...hon med bikini-BH:n ni vet...ger mig anledning att ta det där snacket snart...

I övrigt ramlar tiden på snabbt. Jobb, både det vanliga och -extra. En hel del möten med hundklubben. Mycket kring maskinentreprenaden. Så allt annat går på sparlåga. Jag har beslutat mig för att stryka mig och Fella från morgondagens lydnadstävling - ingen av oss har helt enkelt fokus eller glädje för träning nu. Och den egna träningen har kommit helt på skam. Lite promenader blir det och den största bedriften är väl att jag fick med Fredrik på en ganska lång sådan för några dagar sen. Min dolda agenda är att upprepa den bedriften under helgen. Kan behövas lite paus eftersom jag och tonårsdottern...hon med bikini-BH:n ni vet...ska börja renovera hennes nya rum. PUH!

Avslutar med lite mys i kubik. Vi brukar försöka hålla Birk borta från hundarnas säng men den här gången är det faktiskt hundarna som invaderat saccosäcken som han använder sedan han brutit benet:



 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar