29 mars 2012

Borta bra...

...men hemma ÄR bäst! I alla fall jämfört med storstad.

Har tillbringat ett par dygn i Stockholm i samband med årsmötet för det riksförbund som jag, för tredje mandatperioden, nu är ordförande för. Är faktiskt ganska mallig över att jag numera hittar på de flesta ställen (de flesta är i min förkrymta landsbygdsvärd tre - fyra olika tunnelbanestationer) och att jag ibland också lyckas undvika att stirra på folk när jag sitter inklämd bland övriga tunnelbaneresenärer. Jag har också, lagom till att brorsan och hans familj ska flytta hem till Skellefteå igen, lyckts lära mig att hitta de typ 300 metrarna från pendeltåget och hem till dem. Men trots min världsvana kan jag inte påstå att jag trivs. Ett eller ett par dygn går bra men sen kryper lantlollan i mig fram.

Jag får faktiskt lite ont i magen när jag passerar små ett- och tvååringar som transporteras via tunnelbana till sitt dagis. Särskilt när jag går efter Hornsgatan, som är Sveriges mest förorenade plats med, och vet att ungarna tillbringar dag efter dag på en liten inhägnad asfaltsplätt och drar i sig upp till 70 gånger mer luftpartiklar än normalt medan de väntar på att mamma eller pappa ska hämta dem med tunnelbanan igen. Jag hoppas verkligen att dessa ungar får göra utflykter till landet på helgerna...

Jag har ett par intensiva arbetsdagar kvar innan välförtjänt påskvila. Introduktion av ny medarbetare, ett antal nya placeringar som ska roddas ihop, 7 - 8 förfrågningar som ska hanteras, medarbetarsamtal, två utbildningar som ska styras upp, styrelsearbete som ska göras... Lyckligtvis har jag gått in i mitt lite maniska skov, så som jag brukar på våren när ljuset kommer. Det blir många timmar framför datorn innan resten av världen börjat kvickna till. Nu har jag dessutom sällskap av två små korvar av märket staffevalp. Vi är, till Fredriks och de vuxna hundarnas förtret, barnvakter åt dem under en dryg vecka. Om de någon gång var stilla skulle jag fota dem så ni fick se, men än har det bara blivit ett gråbrunt blurr när jag försökt fånga dem på bild. Ska fortsätta försöka!

Nu jobba lite. Och kanske göra avbrott för ett litet Rumble-parti då och då. Mitt nya gift.

Ha en bra dag!

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar