31 januari 2014

Lantlollans tillvaro

Vaknar vid 06.00 lördag morgon och känner mig utvilad. Ingen jobbstress som slår klorna i mig vanliga helgmornar då jag vaknar till för att jag behöver kissa och sen känner att det ändå är kört, bättre att jobba några timmar innan resten av familjen vaknar. Utan mer att hjärnan är till 100% syrefylld och utvilad, så det är faktiskt dags att stiga upp nu. Och kanske också att jag känner mig lite kall om näsan, den enda kroppsdel som sticker ut ur det gigantiska, fluffiga duntäcket. Så en eld i kaminen är på sin plats.
 
Jo. Vi är i stugan igen, förstås. Tänkte skriva att vi flytt storstadens stress men så kom jag på att jag är så in i helsickes mycket lantlolla vart än jag befinner mig. I Kalvträsk får jag nöja mig med 2G-uppkoppling, hemma fluktuerar det mellan 2 och 3G. Bristen på foton på Facebook och på bloggen kommer sig inte av nonchalans och tristess, utan av det faktum att mobilen är slutkörd och tappar precis all strömstyrka direkt när det är kallt ute men jag har inte tagit mig tid att hitta...köpa...nån lösning på det. Jag har sett ut som ett åkerspöke i håret sedan strax innan jul och först nu har jag tagit mig tid att ringa och boka klippning - mössan har blivit min bästa vän. Visst åker vi på stan ibland, men stan för oss är Biltema, Jula och ICA Maxi. Rusta om vi vill lyxa till det. Senast jag köpte kläder (vilket INTE sker ofta) gjorde jag det på ICA Maxis rea-avdelning. Eller...förresten...stan kan också vara nåt bostadsområde i eller i utkanten av Skellefteå, eftersom jag shoppar en hel del via Facebook - så himla mycket mer bekvämt att sitta vid datorn uppkrupen i soffhörnet och köpa möbler och inredningsdetaljer än att måsta vara social med ett butiksbiträde i nån liten boutique. Mitt och Fredriks ständiga träto-område är att han vill att vi ska gå på bio eller åka till stan och ta en fika medan jag helst tar en promenad i skogen eller spänner på mig skidorna och drar en repa efter hundarna.
Så. Om jag dessutom drack öl, spelade bingo och utfodrade ungarna med halvfabrikat - skulle jag vara white trash då? Jag är ju inte ens betrodd att ha ett betalkort hos ICA. "Hej, jag skulle vilja betala en fast årsavgift för att få förvara mina egna pengar hos er och samtidigt förbinda mig att handla i era affärer - går det bra?". "Nä". Där fick jag för att jag har haft fast anställning sedan 1998, aldrig haft betalningsanmärkningar och bara har hus- och studielån.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar