19 juni 2013

Hallå Världen!

Nu är jag tillbaka. Nån som saknat mig?! Lite..?

I fredags, efter jobb och avslutningsceremonier, åkte jag, Fredrik och Birk till stugan. Och tog internet-krånglet med oss. Under nästan en veckas tid har vi knappt kunnat komma ut på nätet via telefonen och inte alls via datorn. Att maila eller ladda upp bilder har inte varit tal om. Sms har vi kunnat skicka ibland och har vi haft tur så har vi kunnat gissa oss till vad som har sagts när vi talat i telefonen. Jag har ett och annat som jag skulle vilja säga till Telia... Kollade med folket i Kalvträsk hur det fungerade för dem men t o m karln som jobbar åt Telia har ett annan abonnemang...

Nåja, det innebär förstås inte att ingenting har hänt. Tvärt om, lite tid vid datorn har gett utrymme för annat! När vi dessutom fick tillträde till det nya huset snabbare än väntat, blev det förstås ännu mer att hitta på. Så dagarana har varit fyllda med gräsklippning och risröjning, städning och iordningställanden, undersökningar och upptäktsfärder, flottbygge (fröken Larsson håller på med ett kryss-staket minsann) och landgångstillverkning. Och mitt i allt detta har vi hunnit med promenader, cykelturer, lite bad, shopping, volleyboll, lek och sociala åtaganden. Eftersom Fredrik inte kunnat vara i Paradiset hela tiden, har jag fått ovärderlig hjälp av Isac, som kom upp med buss under helgen.

Vår nya idyll sett från infarten (som leder till "centrala"
Kalvträsk). Det är inte utan att vi känner oss lite otrogna
mot stugan nere vid sjön...

Man kan hitta mycket spännande på en gammal, oinredd vind.
Det här är nån sorts...analog dator...typ...
 
Mina skrot...jag menar...sakletargener har även gått igen
hos Isac. Här har han gjort en liten hörna med spännande
attiraljer som han hittat.

Nu var ju inte riktigt allt i huset gammalt skräp.
En kvarlämnad TV har hunnit göra tjänst.
 
Även kaminen fick bekänna färg - och det med bravur.
 
Ingen tur till storschtaan Norsjö utan ett besök på loppisen
Knut'n och lite nostalgi. Vad säger alla 60-70-talsbarn om de
här Sodastreamflaskorna? Undrar bara om kolsyrepatronen
går byta in?
 
En regelrätt grottexkursion har jag också hunnit
med. Tillsammans med en tjej i byn ägnade vi
några timmar åt att leta reda på en grotta som
saluförs som en turistattraktion men som knappt
 ingen kan hitta igen. När vi väl hittade den fick
vi utmana både spindel- och klaustrofobier för att
ta oss ända in - efter att herr "Jagharknapptnån-
hjärnaochdärföringafober"-Ya'ax kollat att kusten
var klar.
 
 Och belöningen var att få åka bil med vindrutorna
nervevade!
 
Planen var nu att jag skulle åka till svärföräldrarna för att lämna pojkar och hundar där medan jag jobbade några timmar i Umeå. Men Fella ville annorlunda. I går började hon visa svaga tecken på förestående valpning så det blev att ta det säkra före det osäkra och åka hem till civilisationen. Enligt de experter jag har konsulterat under kvällen och natten är hon i öppningsskedet nu. Så snart kan det börja hända saker. Hoppas jag.


 


 

 

 

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar