5 april 2014

Feng Shui

Varje vår kommer den...jag skulle vilja säga krypandes men den slår till som en slägga. Energin. Plötsligt vaknar jag klockan fem och skvätter upp ur sängen, inte på grund av stress och dåliga samveten som under vintern utan nu för att ljuset liksom tvingar mig upp för att göra det mesta av dagen. Och sen feng shuias det. Jag hittar mig själv med huvudet längst in i skåpar och garderober som stått orörda - eller fullbelamrats - sedan förra våren. Varje liten inredningsdetalj granskas och ifrågasätts. Lite nya blommor och så - förstås - en hög med nya projekt. Det som stundar nu är att installera bänkskivorna i köket (vilket grannen gör i skrivande stund), lägga klart golvet i hallen, byta ytterdörr, slänga ut badkaret och sätta in duschkabin + ny badrumsinredning. Och så har vi förstås stugorna som bara väntar på att få inredd övervåning, ett sovrum, en sandstrand och, tillsammans med hus och maskinhall hemmavid, några kubikliter målarfärg.

Men vi unnar oss egotrippar också. Sitter nu, med känningar av kvällens skrattkramper, och konstaterar att vi är inne på andra lättsamma Kalvträskhelgen i rad. Förra helgen njöt vi av vårens sista skoterturer och strålande vårsol, i helgen har vi satsat allt krut på trevligt umgänge och vila - jag har till och med sovit middag, minsann!

Stooooor bild från en underbar lördag i Kalvträsk.

Även hundarna lapade sol.
 
Foto: Efter gubbdagis på affär'n, årets sista sparktur och en sväng med Johns lastbil, kan man behöva sträcka ut sig i en liten eftermiddagslur.
Hämtar krafter inför kvällens
sällskapsspel och middag.

"Ju mer vi är tillsammans". Allt blir roligare om man hjälps åt
- även disken. Lycklig treåring hjälper favvo-Margit
efter god och trevlig middag och i väntan på spel och skrattattacker.

Och krafterna kommer att behövas. Många förändringar på gång framöver. Vissa är jag ännu förlagd med tystnadsplikt på men det finns också sånt som jag vågar prata om. Som att Elias och svärdottern Nina bestämt sig för att bo mer hos oss - fantastiskt! Och som att jag och Fredrik träffat en kommun för att kanske så småningom få privata uppdrag om alla omständigheter faller på plats - spännande!

Nu i säng. I morgon stundar lite snickerier och kanske till och med en ridtur. Godd najt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar