28 september 2014

iHola!

Söndag kväll. Nyduschad och så där lagom apatisk efter att ha tillbringat största delen av helgen i bil och dessförinnan avverkat en och en halv vecka utomlands. Borta bra men hemma bäst? Jo då, men nog hade jag gärna stannat ett tag till i solen och värmen.
 
Dagarna innan resan bestämde sig en högre makt (och då tänker jag inte på Gud utan på Larssons Mekaniska Förbannelse) för att det var dags för undertecknad att ta en ordentlig paus från verkligheten. Så precis i lämplig tid för att jag inte skulle hinna åtgärda det, gick batteriet på mobiltelefonen sönder. Skönt att inte riskera störande samtal från hemlandet. Men bekymmersamt för mina medresenärer som ibland faktiskt ville få tag på mig och för mig, som därmed inte heller kunde fota just någonting. Har gullat lite med älsklingen för att få till lite innehåll till det här inlägget.
 
Vi bodde vid Costa Brava och färdades längs svindlande, hisnande bergsvägar för att ta oss till Giverola. Broar och sprängmedel var visst inte uppfunnet på den tiden då vägarna byggdes. Hotellet erbjöd ett varierande utbud av aktiviteter sex dagar i veckan. Det gällde att gå igenom schemat kvällen innan så att man visste vad som stundande nästa dag. Fastän jag faktiskt lyckades plöja igenom inte mindre än sexböcker (jag, bibliofilen som under de senaste tio åren läst sammanlagt två och dessa också i samband med en semesterresa) hann jag också testa av ett flertal av aktiviteterna:
 
Vattengympor - Fanns i tre olika varianter och erbjöd trevliga och inspirerande rörelser. På land. I vatten var det snarare en kamp på liv och död och för personer kortare än 1,60 så var det förmodligen bara dödsångest och simhud mellan fötterna som höll dem ovanför vattenytan. Lyckligtvis har jag ju numera lite erfarenhet av dylika aktiviteter så jag kunde anpassa rörelserna efter förmåga och livslust.
 
Step Aerobic - Här var det inte ledaren utan snarare mina förmågor som brast. Lyckades dock skutta mig igenom hela passet trots tryckande värme och strejkande hälsenor.
 
Stretching och Pilates - Gympa i lite lugnare tempo. Skönt för vaderna efter dagliga bergspromenader.
 
Skytte - Både med luftgevär och pilbåge. En entusiastisk Manuel guidade oss på bruten engelska kryddad med latinsk språkmelodi och crescendon i falsett. Det närmsta vi hittills kommit en släktfejd när det gäller prestige...
 
Minigolf - Hatat av vissa, uppskattat av andra. Vi skönjde en kvinnlig dominans (kanske beroende av att hatet mot minigolf var överrepresenterat i denna grupp och man därmed ville göra pinan kort) kopplat till att den manliga delen tillbringade en stor del av tiden bland kaktusar och Aloe Vera-planteringar, letandes bortslagna bollar.
 
Bordtennis och badminton - Svårt att genomföra i havsbris...
 
Tennis - Ja, jäklar. Har hunnit leva ett halvt liv utan att testa detta förut. Skit.
 
Massage - En mycket uppskattad present från svärföräldrarna. Pling-plong-musik, soft belysning, varma stenar, eucalyptus och hårda nypor varvat med mjuka. Mmmm...
 
Nu var det ju inte bara idrottande vi ägnade oss åt. Vi njöt av sol och bad och av välfyllda buffébord - och av varandra! 16 personer och inte ett endaste missöde på tio dagar. Vi hade kunnat bli strandade en sen kväll halvvägs från Barcelona efter att en brysk busschaufför med överfull buss stängt dörrarna mitt framför näsan på oss, men med skolspanskan lyckades jag förmå en annan chaufför att göra en liten avstickare på nån mil från sin ordinarie rutt. Slutet gott - allting gott! Och det var väl tur, för just den dagen firade vi två 40-åringar, en 16-åring samt en 50-åring i form av goda vännen Inger som damp ner som en överraskning tillsammans med sin pojkvän. Under de senaste två åren har vi inte lyckats få till nåt mingel trots att vi båda bor i Skellefteå, men i Spanien gick det!

 
 
 Stilstudie på gullpojkarna.

 
 
 
Mer eller mindre utmattat umgänge en intensiv dag i Barcelona.

 
 
 
  
 
                                          
 
 
 
 
Och alla eventuella kommentarer om detta umgänge -
vare sig ovanför eller runder vattenytan - låter jag vara osagda...
 
 

 
Hmm... Formel 1-förare eller tennisproffs..?


 
 
 
Allting har ett slut. Dagen. Orken. Och semestern.


 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar